Jalan naputus musiikin rytmiin tai kokonaisvaltainen tanssiminen ovat usein spontaaneja ja luontaisia reaktioita musiikin soidessa. Ihmisten reaktioita musiikkiin on tutkittu paljon, mutta on silti epäselvää, miten ihmiset ilmentävät musiikillisia rakenteita liikkeissään.
Jyväskylän yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin spontaanin, koko kehon liikkeen kiinnittymistä musiikin rytmillisiin rakenteisiin, liikkeen suhdetta iskujen ja rytmin luonteenomaisiin piirteisiin sekä kehon keinumisen (sivuttaisliikkeen) ajoittumista suhteessa musiikin rytmiin. Tutkimus toteutettiin kahtena osatutkimuksena, joissa molemmissa jokaisen koehenkilön liikkuminen
kuvattiin kolmiulotteisena kahdeksalla suurnopeuskameralla ja neljällä
videokameralla. Koehenkilöiden liikkeistä tehtiin tietokonemalli, jonka avulla
pystyttiin analysoimaan liikkeitä sekä niiden suuntaa ja ajoitusta suhteessa
musiikkiin.
Odotetusti musiikin selkeät ja vahvat iskut ohjasivat erityisesti ylös- ja alaspäin suuntautuvaa liikettä. Musiikin matalat taajuudet (bassorummun ja basson käyttö) ohjasivat sivusuuntaista sekä eteen- ja taaksepäin suuntautuvaa liikettä. Nopeampi tempo ja taajuudeltaan korkeampien rytmisoitinten (hi-hat ja symbaalit) käyttö sai ihmiset liikkumaan pidempikestoisten rytmiyksiköiden (esimerkiksi tahtien) mukaan yksittäisten iskujen sijasta.
Noin puolet koehenkilöistä säilytti liikkeiden ja musiikin suhteen vakiona. Ylös-alas-liikettä tehtiin iskutuksen rytmissä ja sivuttaisliike sidottiin tahteihin. Tutkijoiden arvion mukaan ylös- ja alaspäin suuntautuvaa liikettä on helpompi tehdä nopeasti verrattuna sivuttaisliikkeisiin, joilla puolestaan pystytään paremmin ilmaisemaan muita musiikille luonteenomaisia piirteitä. Liikkeiden ajallinen sijoittuminen suhteessa musiikin iskuihin ei ollut samanlaista eikä johdonmukaista eri koehenkilöiden välillä. Liikkeiden tekemiseen ja liikenopeuteen vaikuttavat muun muassa
painovoima, liikkeissä käytettävät lihakset sekä kehon biomekaniikka.
Tutkijoiden mukaan tulokset osoittavat, että liikkuminen musiikin mukaan on monitahoinen ilmiö, jossa koko keho ilmentää liikettä erilaisilla rytmisillä tasoilla.
Briefly in English
Hunting for the beat in the body
Music has an amazing potential to get people move. Spontaneous movements with music can range from taping along to full body dance. People's reaction to music have been studied, but it is still unclear how musical structures are embodied by human movements.
At the University of Jyväskylä was studied how period locking to different metrical levels in full-body movements and its relationships to beat- and rhythm-related musical characteristics appears while listening to music. In addition there was studied phase locking of sideways swaying motions.
As expected, music with clear and strong beats navigated period-locked in up and down (vertical) movements. Strong use of low frequencies (kick drum or bass guitar) navigated side-by-side and forward-backward movements. The use of faster tempo and high frequencies (hi-hat or cymbal) led to movements at higher metrical levels instead of beats.
About half of the participants showed a stable phase relationship between movement and beat. Up and down movements were most often synchronized to the beats and side-swaying to the measure. Movement phase and beat locations were not consistent and identical between participants. According to researchers the results imply that movement modification to music is a complex phenomenon, in which the whole body embodies movements at different metrical levels.
Lähteet / References
Burger B, Thompson MR, Luck G, Saarikallio S, Toiviainen P. Hunting for the beat in the body: on period and phase locking in music-induced movement. Frontiers in Human Neuroscience 2014; Volume 8, Article 903.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti