sunnuntai 20. joulukuuta 2015

Musiikin ja liikkeen maailmassa / In the world of music and movement

UKK-instituutin terveysliikunnan syyspäivässä noin kuukausi sitten LitL Anu Penttinen Jyväskylän yliopistosta ja yhteistötanssitaiteilija Marjo Hämäläinen Sisä-Suomen tanssin aluekeskuksesta käsittelivät harjoituksissaan ja luennoissaan musiikin ja liikkeen yhdistämisen taitoa, musiikin vaikutusta liikkeeseen sekä luovaa liikettä/tanssia.

Luennossaan Anu totesi, että musiikin ja liikkeen yhdistäminen on luonnollista, koska musiikilla ja liikkeellä on paljon yhteisiä elementtejä. Näistä yhteisistä elementeistä Emile Jaques-Dalcroze, eurytmian isä, on sanonut "Musiikki on kuuluvaa liikettä - liike on näkyvää musiikkia". Jo aiemmissa teksteissäni olen käynyt läpi musiikin ja liikkeen yhteisä piirteitä, joita löytyy muun muassa sykkeestä, rytmistä ja temposta, muotorakenteesta, melodiasta, harmoniasta ja sointiväristä sekä dynamiikasta.

Sujuvalle rytmi- ja ilmaisuliikunnan sekä tanssin opettamiselle ja ohjaamiselle on edellytyksenä musiikin ja liikkeen yhdistämistaito. Anu Penttinen määrittelee musiikin ja liikkeen yhdistämistaidon kyvyksi hahmottaa musiikin peruselementtejä, kyvyksi liikkua musiikin mukaan, kyvyksi rytmittää liikettä sekä kyvyksi ohjata liikettä musiikkiin ohjeita ja tekemistä ennakoiden. Nämä taidot vaativat musiikin muotorakenteen hahmottamista, jossa on kyse kuulohavainnon käsittelemisestä, johon puolestaan vaikuttavat kuulemisen kokemukset ja harjaantuminen.

Musiikkia kuunnellessaan kuulijalla on odotuksia siitä, miten musiikki jatkuu. Näihin odotuksiin vaikuttavat aikaisemmat kokemukset musiikista ja musiikin piirteiden ymmärtämisestä sekä perehtyneisyys musiikillisiin tapahtumiin ja sääntöihin. Musiikkia ja liikettä voi yhdistää monin tavoin ja yksinkertaisinta on liikkua musiikin sykkeen mukaan silloin, kun musiikin syke vastaa liikkeen sykettä. Useimmilla ihmisillä erityisrytmien lisääminen perusliikkeisiin, toisin sanoen perusliikkeiden tai -sarjan varioiminen hitaammilla tai nopeammilla liikkeillä, sujuu varsin vaivattomasti. Liikesarjoja voidaan rytmittää erimerkiksi napsutuksin, taputuksin tai tömistyksin.

Kun musiikin erityispiirteitä (aksentteja eli iskutusta, musiikin suvantovaiheita, taukoja, sointiväriä tai dynamiikkaa) siirretään liikkeeseen tai sarjaan, on musiikkia kuunneltava tarkasti ja osattava poimia sieltä poikkeavuuksia. Omissa harjoituksissaan Marjo korosti liikkeissä taukojen pitämistä ja liikkeen pysäyttämistä yhtenä ilmaisukeinona. Erityisen haastavaa on tehdä liikettä vastoin musiikkia. Yksi kurssilaisista puki tämän hyvin sanoiksi: "Tehdään erilaista liikettä kuin mihin musiikki houkuttaa."

Jos musiikin hahmottaminen tuottaa ongelmia, Anu ohjeistaa harjoittelemaan musiikin ja liikkeen yhdistämistaitoa eri tavoin: musiikkia voi kuunnella analyyttisesti ja yrittää tunnistaa kuulemastaan erilaisia elementtejä, kuten syke, rytmit, erilaiset kompit, fillit, fraasit, tahtilajit ja niin edelleen. Musiikin perussykkeen mukaan voi liikkua, yksinkertaisimmillaan kävellä, ja yhdistää käsillä ja keholla tai rytmisoittimin tehtyjä rytmityksiä perussykkeen päälle.

Liikkeen päälle puhuminen, sekä ilman musiikkia että musiikin kanssa, valmistaa ohjaamaan liikettä. Puheeksi käyvät lorut, tahdin osien laskeminen sykkeen mukaan ja liikettä kuvaavien sanojen käyttäminen. Lopulta harjoittelet haastavinta osaa: ohjaat liikettä ennakoiden musiikin päälle fraasien mukaan.

Sekä Anun että Marjon harjoituksissa kokeiltiin erilaisia tapoja tuottaa liikettä hyvinkin vaihtelevaan ja ajoittain haastavaankin musiikkiin. Harjoituksissa tulivat hyvin esiin tanssin ja liikkeen oleellisten elementtien huomioiminen. Harjoituksissa käsiteltiin tilaa ja tilan käyttöä sekä niihin sidoksissa olevaa liikkeen muotoa, tasoa, kokoa ja suuntaa. Lisäksi huomioitiin ajallisia tekijöitä, joilla on voimakas yhteys musiikkiin (esimerkiksi rytmit, tempo, iskut ja toistot), ja liikkeen voimaa (muun muassa kevyt tai voimakas) ja virtausta (vapaa tai rajoittunut).

Niille, jotka kaipaavat musiikin ja liikkeen yhdistämisestä lisää tietoa, voin lämpimästi suositella luettavaksi Anun lisensiaattitutkimusta "Musiikista ja liikkeestä musiikkiliikuntaan". Tutkimuksen liitteistä löytyy myös runsaasti käytännön harjoituksia musiikin ja liikkeen yhdistämistaidon kehittämiseksi.

Hyvää Joulua kaikille!




Briefly in English

In the world of music and movement

One part of our education day Music offers many possibilities for health related exercise groups in the UKK Institute about a month ago was lesson and workshops about combining music and movement. Licentiate in Sport Sciences Anu Penttinen and Community dance artist Marjo Hämäläinen inspired us all to challenge ourselves in different exercises.

Anu Penttinen underlined a methods of Emile Jaques-Dalcroze, in which way of learning and experiencing music is going through movement. The connection between music and movement is artless in nature, because there are so many connecting elements in both of them. About these elements I've written earlier, but to make sure everybody knows what's going on, we are talking about beat, rhythm, tempo, structure, melody, harmony, sound, and dynamics only few to mention.

A group exercise leader and dance teacher need some skills to combine music and movement. Anu defined a skill to outline the basic elements of music, a skill to move with music, a skill to make rhythmic movements, and skills to lead group by adapting and instructing movement to music necessary for teacher. These skills require an ability to listen and hear, and further, knowledge about music.

If you have problems to outline what happens in music, you can start by listening and detecting different elements: beat, rhythm, comp, fills, phrases, chord, time signature, and so on. Walk to the beat, clap hands in different ways during the walk, or try body percussion. Talk over the movement (with or without music) and you prepare yourself to guide the movement. Your talk can be nonsense poem, beat counting, or you can use words describing movement. And before you know it, you'll learn to adapt movement to music based on phrases you hear.

Merry Christmas to you all!


Lähteet / References:

Hämäläinen M. Miten musiikki voi synnyttää luovaa liikettä ja vapauttaa toimimaan ryhmässä? Käytännön harjoitus terveysliikunnan syyspäivässä, Musiikin monet mahdollisuudet terveysliikuntaryhmissä 19.11.2015. UKK-instituutti, Tampere.

Penttinen A. Erilainen musiikki - erilainen liike. Käytännön harjoitus terveysliikunnan syyspäivässä, Musiikin monet mahdollisuudet terveysliikuntaryhmissä 19.11.2015. UKK-instituutti, Tampere.

Penttinen A. Miten kehittää taitoa yhdistää musiikki ja liike? Luento terveysliikunnan syyspäivässä, Musiikin monet mahdollisuudet terveysliikuntaryhmissä 19.11.2015. UKK-instituutti, Tampere.

Penttinen A. Musiikista ja liikkeestä musiikkiliikuntaan - toimintatutkimus musiikin ja liikkeen yhdistämistaitoa kehittävästä kurssista liikunnan aineenopettajakoulutuksessa. Liikuntapedagogiikan lisensiaattitutkimus. 2007. Liikuntatieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti