Päivän aikana kouluttajina toimivat
- Dosentti, PsT Teppo Särkämö, joka työskentelee tutkijana Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotieteen yksikössä sekä Monitieteisen musiikintutkimuksen huippuyksikössä Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkimuksensa kohdistuvat mm. musiikin ja puheen neuraalisiin mekanismeihin, aivojen muovautuvuuteen sekä musiikin käyttöön hoitomuotona.
- LitL Anu Penttinen, joka on liikunnan lisäksi opiskellut musiikkia sekä käynyt JaSeSoi ry:n järjestämät Orff-pedagogiikan tasokurssit. Hän toimii Jyväskylän yliopistossa liikuntapedagogiikan, musiikkiliikunnan ja rytmiikan opettajana. Lisensiaattityössään hän on tarkastellut musiikin ja liikkeen yhdistämistaitoa kehittäviä tekijöitä.
- Yhteisötanssitaiteilija Marjo Hämäläinen Sisä-Suomen tanssin aluekeskuksesta. Hän on paitsi fysioterapeutti myös pitkän linjan tanssin ammattilainen, tanssija, koreografi ja tanssinopettaja. Marjo on yhteisötanssin uranuurtaja Suomessa ja viime vuodet hän on työskennellyt mm. erityistä tukea tarvitsevien lasten, kehitysvammaisten, seniorien ja useiden muiden yhteisötanssiryhmien kanssa.
- FM (musiikkikasvatus), TtM (liikuntalääketiede) Pipsa Tuominen, joka työskentelee tutkijana UKK-instituutissa ja tekee väitöskirjaa musiikkiliikuntavideoiden vaikutuksesta äitien ja lasten paikallaan oloon ja liikkumisaktiivisuuteen.
Koulutuksessa käsiteltiin monipuolisesti musiikin käyttöä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia sekä teoriassa että käytännössä terveystavoitteisten liikuntaryhmien ohjaamisessa.
Musiikki liikkumisen katalysaattorina -luento johdatti kuulijat miettimään, miten musiikki vaikuttaa liikuntasuoritukseen. Luento "Mitä tiedämme musiikin vaikutuksesta aivoihin" avasi aivotutkimuksen salaisuuksia ja musiikin yhteyksiä monenlaiseen toimintaan näkökulmista, joita vasta viime aikoina on pystytty tutkimaan. Tauon jälkeen harjoiteltiin käytännössä miten erilainen musiikki saa aikaan erilaista liikettä.
Iltapäivällä palattiin teorian ja lyhyiden käytännön esimerkkien äärelle miettimään, kuinka taitoa yhdistää musiikki ja liike olisi mahdollista kehittää. Käytännön harjoituksissa etsittiin luovaa liikettä ja vapautta toimia ryhmässä. Viimeisessä luennossa mietittiin, mistä tekijöistä rakentuu hyvä soittolista liikuntatunnille.
Päivän anti: paljon uusia ja vanhoja ajatuksia heräsi henkiin, innosti liikkumaan ja liikuttamaan! Seuraavissa kirjoituksissani puran hieman tarkemmin luentojen ja käytännön harjoitusten antia käytännön näkökulmasta.
Kuvan lähde: Shutterstock. |
Briefly in English
Music offers many possibilities for health related exercise groups
The one of the most interesting education day was organized at the UKK Institute in Tampere (Finland) yesterday. The topic of the day was music and its relationship to exercise and sports, particularly among health related exercise groups.
Four instructors gave their best knowledge to audience during lectures and workshops:
- Docent Teppo Särkämö (PhD, Psychology) at the CBRU (Cognitive Brain Research Unit) at University of Helsinki and at the Finnish Centre of Excellence in Interdisciplinary Music Reseach at the University of Jyväskylä.
- Anu Penttinen (Licentiate in Sport Sciences, teacher) at the University of Jyväskylä.
- Marjo Hämäläinen (physiotherapist, dance teacher, choreographer) in the Central Finland Regional Dance Center, specifically in community dance activities.
- Pipsa Tuominen (MSc, music education and MSc, sport and exercise sciences) at the UKK Institute, Centre for Health Promotion Research.
During the afternoon was discussed how to develop skills to combine music and movement, and tried out how to find our own creative movement and freedom to dance and move. In the last lecture was focused on how to create a good playlist for group exercise lessons.
Results of the day: a lot of new and old ideas came to life, inspired to move and exercise! The following posts I'll tell you more about contents of lectures and workshops.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti