Tutkimusartikkeli, joka johdatti minut Beismanin väitöksen jälkille, julkaistiin vuonna 1967 Research Quarterly -lehdessä. Tutkimusartikkelissaan Beisman kirjoittaa rytmisen säestyksen vaikutuksista toiminnallisten motoristen taitojen oppimisessa. Kohderyhmänä hänellä oli 607 lasta, tyttöjä ja poikia, koulusta, joka vastaa suomalaista alakoulua (luokat 1 - 6). Lapset oli jaettu koeasetelman mukaisesti koe- ja kontrolliryhmiin ja heidän motorisia taitojaan testattiin ennen ja jälkeen kymmenen viikkoa kestäneen harjoittelujakson. Taidot, joiden tekemistä tutkittiin, olivat heitto ja kiinniottaminen, kiipeily, tasapainotehtävät, hypyt, loikat, pomput, väistäminen ja lyöminen.
Tutkimuksessa raportoitu musiikin ja tietotekniikan käyttö muistuttavat teknologian kehittymisestä. Harjoituksissa (kaksi kertaa viikossa, 10 - 20 minuuttia kerrallaan) käytetty rytminen säestys tuotettiin äänitallenteilla (kuka muistaa vielä kelanauhurit ja vinyylilevyt - jälkimmäiset taitavat elää toista tulemistaan) ja kasettisoittimilla sekä elävässä muodossa pianolla, tanssirummulla (tarkoittanee kehärumpua, joka on tuttu suomalaisille naisvoimistelun ystäville ja riittävän kauan sitten koulunsa käyneille koululaisille), taputuksin ja laulaen.
Riemastuttavinta on kuitenkin se, että tutkimuksessa on raportoitu uudenaikaisen tietotekniikan, eli IBM 1620 -tietokoneen käyttö analyysejä tehtäessä. Kone oli lanseerattu 1959, mutta laajempaan tuotantoon sen versiot tulivat vasta 1970-luvun alussa. Tutkimuksessa tehtiin 66 analyysiä, joiden tekemiseen tarvittavaa aikaa voi vain arvailla. Wikipedia kertoo koneen tiedonkäsittelykapasiteetin olleen yli tuhat kertaa hitaampi kuin kymmenisen vuotta sitten käytössä olleiden koneiden. Siitä huolimatta kyseinen konemalli on ollut ensimmäinen kosketus tietotekniikkaan sadoilletuhansille opiskelijoille. Kotimaassa taidettiin aloittaa 15 vuotta myöhemmin Commodore 64:lla ja Nokian MikroMikolla...
Historian harharetket sikseen, tutkimuksesta tuli tuloksiakin: harjoittelussa käytetty rytminen säestys parantaa motorisia taitoja merkitsevästi enemmän kuin harjoittelu ilman rytmistä säestystä. Eroja tyttöjen ja poikien välillä löytyi ainoastaan heittämistehtävässä, jossa pojat olivat tyttöjä parempia.
IBM 1620 computer. Picture from Wicipedia. |
Briefly in English
Rhythmic exercises and fundamental motor skills
Every now and then I find old studies or texts which are related to music and movement. At the moment one of my favorites is research by Gladys Lang Beisman from 1964. Her doctoral dissertation "The effect of rhythmic accompaniment during teaching of fundamental motor skills to elementary school children" at the State University of New York at Buffalo would be nice to read, if it were available other than in forms of a microfiche.
However, I found her research article from year 1967, published in Research Quartely. In her study she investigated the effect of rhythmic accompaniment upon the learning of the fundamental motor skills over 10 week period. We can call her design as experimental with intervention and control groups. In total 607 children, boys and girls, in grades 1 - 6 were involved. Motor skills which was tested in pre- and posttests were throwing, catching, climbing, balancing, jumping, leaping, dodging, bouncing, and striking.
The use of music and data processing reminds me about technology development. The rhythmic accompaniment was provided through the media of records, piano, tape recorder, dance drum, clapping, and singing. Children in intervention group had these music based exercises twice a week, 10 - 20 minutes per session. And what's the most hilarious? All the data, in total 66 analyses, was processed on IBM 1620 computer! This computer was told to be the first meet with computers for hundreds of thousands of students.
From time to time I forgot the results of the study with these escapades to history... ...but in here they are: the rhythmic accompaniment produced significantly more improvement in fundamental motor skills than practice without rhythmic accompaniment. Differences between boys and girls was found only in the throwing skills in which the boys were better than girls.
Lähteet / References:
Beisman GL. Effect of Rhythmic Accompaniment Upon Learning of Fundamental Motor Skills. Research Quartely 1967; 38(2):172-176.
Wikipedia, the free encyclopedia. IBM 1620. https://en.wikipedia.org/wiki/IBM_1620.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti