Musiikki on luonteeltaan liikkuvaa. Useimmat ihmiset
napsuttelevat sormiaan tai lyövät jalalla tahtia tiedostamattaan kuullessaan
musiikin rytmin. Toisille tanssi eri muodoissaan on musiikillisen ilmaisun
väline. Liikkeet vaikuttavat olevan aivoihimme ohjelmoituja: musiikin kokonaisuutta – rytmiä, melodiaa ja harmoniaa – ei tarvitse
teoreettisesti ymmärtää voidakseen nauttia liikkeestä ja kehollisesta
ilmaisusta.
Kuten kaikilla aloittelijoilla, muusikko joutuu
harjoittelemaan sujuvaa liikettä ja ilmaisua yhä uudelleen ja uudelleen. Aluksi
liike on jäykkää ja hapuilevaa, jokaista ilmaisullista tekijää joutuu
ajattelemaan erikseen. Harjoittelun ja musiikin oppimisen myötä liike vähitellen
automatisoituu. Soittaja oppii myös kuuntelemaan ja kuulemaan. Aina ei tarvitse
tuijottaa dynamiikan ja agogiikan vaihtelusta kertovia merkintöjä. Oma
ilmaisullinen muuntelu kehittyy soittimen ja musiikin tullessa tutuksi.
Aloitettaessa uuden kappaleen harjoittelua tapahtuu
romahdus. Hitaasti, hitaasti, jokaisen sormen, käden ja jalan – itseasiassa koko
kehon – liikettä on ajateltava yksityiskohtaisesti. Ilmiö on samanlainen, kuin
jos kävellessään alkaa ajatella kuinka kävely tapahtuu. Liikkeen sujuvuus
katoaa. Jos harjoittelee aina hitaasti, oppii hitaaksi. Liikkeen ja ilmaisun
sujuvuus kehittyy vain harjoittelemalla, oikein ja oikeita asioita.
Vuosikymmeniä sitten, musiikkiopiston sinfoniaorkesterissa soittaessani, japanilainen kapellimestari Hideaki Komiya kiteytti asian yksinkertaisesti: "Yleisön edessä ei tehty työmäärä merkitse mitään. Vain se näkyy, mitä osaat tässä ja nyt."
Briefly in English
Fluency in movement
Plato believed that music gives soul to the universe, wings to the imagination, and charm and gaiety to life and to everything. Fluent
playing of a musical instrument is often taken for granted. Fluent movement or
action has both psychological, physiological and somatic side. When playing an
instrument, then one’s performance requires that one has a social interaction
with audience, too. Japanese conductor Hideaki Komiya once said it very simple: “The
amount of work was made means nothing in front of the audience. Only your skill
will appear at the moment.”
Music is
frequently kinesthetic in nature. To respond to rhythm and repetition, tones and tunes seems to be hardwired in the human brain. Movement as a response to
music may be unconscious. For most people, to hear a rhythm, melody and
harmony is an impulse to tap fingers or feet. For some people, to hear a music can be an impulse to
dance. Music’s kinesthetic helps to achieve the fluency of movement and action.
At the very
beginning, playing of an instrument is mechanical. The movement itself is rigid
and stumble, along with thinking about the impression of music. In order to be
automatically, movement requires training. But before that, you need to think
about what you are doing. This can be compared to the moment you attempt to
concentrate on how to walk, and your walking loses its fluency immediately.
As a
musician, part of our inner music is learn how to hear and listen. Music allows us to express our feelings and communicate with others. The great fluency
of movement and action is the quality of being able to play an instrument in a
smooth, skillful, and expressive way.
Lähteet / References:
Evans HM. Music and medicine – a meeting in metaphor. In Klockars M,
Peltomaa M, editors. Music meets medicine. Acta Gyllebergiana VII. Helsinki:
The Signe and Ane Gyllenberg Foundation; 2007.
Simon HB. Music as medicine. The American Journal of Medicine 2015;128(2):208-210.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti