maanantai 10. elokuuta 2015

Ajatuksia liikkeen sujuvuudesta / Fluency in movement

Platon uskoi, että musiikki antaa maailmankaikkeudelle sielun, ajatuksille siivet ja laittaa mielikuvituksen lentämään. Usein sujuva soittaminen otetaan itsestäänselvyytenä. Suuri yleisö ei välttämättä tule ajatelleeksi, kuinka paljon vuosien säännöllistä työtä musiikillisen ilmaisun näennäinen helppous on vaatinut. Sujuvassa liikkeessä – oli kyse mistä tahansa toiminasta – on aina mukana sekä psykologinen, fysiologinen ja somaattinen puoli. Soittamisessa on lähes aina kyse myös esiintymisestä ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta yleisön kanssa.

Musiikki on luonteeltaan liikkuvaa. Useimmat ihmiset napsuttelevat sormiaan tai lyövät jalalla tahtia tiedostamattaan kuullessaan musiikin rytmin. Toisille tanssi eri muodoissaan on musiikillisen ilmaisun väline. Liikkeet vaikuttavat olevan aivoihimme ohjelmoituja: musiikin kokonaisuutta – rytmiä, melodiaa ja harmoniaa – ei tarvitse teoreettisesti ymmärtää voidakseen nauttia liikkeestä ja kehollisesta ilmaisusta. 

Kuten kaikilla aloittelijoilla, muusikko joutuu harjoittelemaan sujuvaa liikettä ja ilmaisua yhä uudelleen ja uudelleen. Aluksi liike on jäykkää ja hapuilevaa, jokaista ilmaisullista tekijää joutuu ajattelemaan erikseen. Harjoittelun ja musiikin oppimisen myötä liike vähitellen automatisoituu. Soittaja oppii myös kuuntelemaan ja kuulemaan. Aina ei tarvitse tuijottaa dynamiikan ja agogiikan vaihtelusta kertovia merkintöjä. Oma ilmaisullinen muuntelu kehittyy soittimen ja musiikin tullessa tutuksi.

Aloitettaessa uuden kappaleen harjoittelua tapahtuu romahdus. Hitaasti, hitaasti, jokaisen sormen, käden ja jalan – itseasiassa koko kehon – liikettä on ajateltava yksityiskohtaisesti. Ilmiö on samanlainen, kuin jos kävellessään alkaa ajatella kuinka kävely tapahtuu. Liikkeen sujuvuus katoaa. Jos harjoittelee aina hitaasti, oppii hitaaksi. Liikkeen ja ilmaisun sujuvuus kehittyy vain harjoittelemalla, oikein ja oikeita asioita.

Vuosikymmeniä sitten, musiikkiopiston sinfoniaorkesterissa soittaessani, japanilainen kapellimestari Hideaki Komiya kiteytti asian yksinkertaisesti: "Yleisön edessä ei tehty työmäärä merkitse mitään. Vain se näkyy, mitä osaat tässä ja nyt."





Briefly in English

Fluency in movement

Plato believed that music gives soul to the universe, wings to the imagination, and charm and gaiety to life and to everything. Fluent playing of a musical instrument is often taken for granted. Fluent movement or action has both psychological, physiological and somatic side. When playing an instrument, then one’s performance requires that one has a social interaction with audience, too. Japanese conductor Hideaki Komiya once said it very simple: “The amount of work was made means nothing in front of the audience. Only your skill will appear at the moment.”

Music is frequently kinesthetic in nature. To respond to rhythm and repetition, tones and tunes seems to be hardwired in the human brain. Movement as a response to music may be unconscious. For most people, to hear a rhythm, melody and harmony is an impulse to tap fingers or feet. For some people, to hear a music can be an impulse to dance. Music’s kinesthetic helps to achieve the fluency of movement and action.

At the very beginning, playing of an instrument is mechanical. The movement itself is rigid and stumble, along with thinking about the impression of music. In order to be automatically, movement requires training. But before that, you need to think about what you are doing. This can be compared to the moment you attempt to concentrate on how to walk, and your walking loses its fluency immediately. 

As a musician, part of our inner music is learn how to hear and listen. Music allows us to express our feelings and communicate with others. The great fluency of movement and action is the quality of being able to play an instrument in a smooth, skillful, and expressive way.


Lähteet / References:

Evans HM. Music and medicine – a meeting in metaphor. In Klockars M, Peltomaa M, editors. Music meets medicine. Acta Gyllebergiana VII. Helsinki: The Signe and Ane Gyllenberg Foundation; 2007.

Simon HB. Music as medicine. The American Journal of Medicine 2015;128(2):208-210.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti