sunnuntai 10. tammikuuta 2016

Mitä väliä sillä on vaikuttako musiikki viinin makuun / So what if music influences the taste of the wine

Näin uuden vuoden alkaessa monet suomalaiset viettävät tipatonta tammikuuta tai 100 päivää ilman viinaa Ylen viime vuotista ohjelmaa mukaellen. Aiheeseen liittyen käsiini osui joululomalla tuore ja mielenkiintoinen katsausartikkeli viinistä ja musiikista otsikolla "Mitä väliä sillä on vaikuttaako musiikki viinin makuun?"

Tutkijoiden mukaan musiikin vaikutusta makukokemukseen voidaan tarkastella paitsi nautintojen ja aistien näkökulmasta myös makujen kuvailun tai analyysin kautta. Tutkijoiden mukaan ihmiset siirtävät musiikkiin sidoksissa olevia ajatuksia ja tunteita viinien luokitteluun, vaikkei niillä välttämättä ole todellisia yhteyksiä. Vastaavasti kuvailevia sanoja, kuten voimakas, raskas, hienostunut, raikas tai pehmeä, voidaan käyttää sekä musiikin että viinin kuvailemiseen.

Analyyttisesti tarkasteltuna useimmat ihmiset olettavat kalliimman viinin olevan myös laadullisesti parempaa kuin halvan (tutkijoiden mukaan tämä pitää paikkaansa erityisesti naisten osalta). Lisäksi tutkijoiden mukaan on mahdollista, että kompleksisempi musiikki saa myös viinin maistumaan monitahoisemmalta. Tätä ei kuitenkaan ole pystytty osoittamaan ainakaan halvemmilla viineillä.

Mahdolliset mekanismit makukokemusten ja musiikin välisistä yhteyksistä löytyvät jälleen kerran aivotutkimusten puolelta. Esteettisen kokemuksen prosessointi tapahtuu osittain samoilla aivoalueilla riippumatta siitä, onko kyseessä maalauksen, musiikin vai ruoan aikaansaama nautinto.Tutkijat viittaavat myös mahdollisuuteen, että sosiaalisista tilanteista nauttivat henkilöt pitävät enemmän viinistä, joka on nautittu miellyttävässä seurassa, kuin samasta viinistä yksin nautiskellen.

Näistä näkökulmista tarkasteltuna vaikuttaa itsestään selvältä, että erilaisen musiikin kuuntelu ja vaihtuva ympäristö vaikuttavat makuelämyksiin. Toisaalta musiikilla voidaan vaikuttaa myös esimerkiksi ihmisten ostokäyttäytymiseen, mistä tutkijat mainitsevat esimerkkinä, että ihmisillä on taipumus ostaa kalliimpaa viiniä klassisen musiikin soidessa kuin top 40 -listaa kuunnellessaan.

Jos siis tipattoman tammikuun jälkeen haluat maksimoida nautinnon ja minimoida rahanmenon, kuuntele top-listaa viiniä hankkiessasi ja laita soimaan raskasta ja kompleksista klassista hyvässä seurassa viiniä juodessasi...  ...jos nyt musiikilla sitten on jotakin vaikutusta siihen, miltä ostamasi viini maistuu!




Briefly in English

So what if music influences the taste of the wine

At the beginning of the New Year quite a many Finnish have dry or dropless (as we call it here in Finland) January or 100 day without alcohol. During my Christmas holiday I saw a new review "So what if music influences the taste of the wine?" which I found very interesting.

The tasting experience with music is based on music's influence on both the hedonic ratings of wine, descriptive and analytical aspects of tasting, as well as the sensory aspects of wine. People have a tendency to transfer their thoughts and feelings about the music to their ratings of the wine.  Further, music, as well as wine, can be described as powerful or heavy, subtle, refreshing, or mellow and soft.

It is possible that more complex music might make a wine seem more complex, but this could not have been showing in studies (with cheap wines). However, the researchers mentioned that certain pieces of music can modify people's perception of the sensory aspects of wine.

As the neuroimaging has shown, the processing of aesthetic stimuli occurs within the same brain areas regardless of stimuli. This might potentially account for similarity of the association between experiences with paintings, music, food, and good company.

According to this review, "the argument is forwarded that there are many reasons, both theoretical and applied, as to why we should all care about the fact that what we listen to can change the sensory-discriminative, the descriptive, and the hedonic attributes of what we taste." It seems obvious that different music causes different experience for the taste of the wine. Music may also be designed for marketing purposes, and music may influence which type of wine we choose to buy. People tend to buy more expensive wine while listening to classical music compared to list of top 40.

So, Finns have a tendency to a binge, a short period devoted to indulging in an activity to excess, especially drinking alcohol. One way to maximize enjoyment and minimize costs, might be to listen to top 40 while buying wine and listen to a classical music while drinking it (after your dropless January)...   ..if music really influences to the taste of the wine!


Lähteet / References:

Spence C & Wang QJ. Wine and music (III): So what if music influences the taste of the wine? Flavour 2015:4;36. DOI 10.1186/s13411-015-0046-9.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti